Flyrejse, indtjekning og bagage

Betaling på flyet  |  Bagage  |  Indtjekning  |  Regler for gravide  |  Flyforsinkelser  |  Kørestol på flyet  |  Flyselskaber  |  Mad og drikke på flyet  |  Siddepladser og tilvalg på flyet  |  Taxfree


Betaling på flyet

På Freebird Airlines kan du betale kontant med tyrkisk lira, euro, danske, svenske og norske kroner. Du også betale med kort om bord, VISA eller MasterCard.

På Jettime flyvninger kan du betale med VISA, MasterCard og Dankort.

På TUIfly Nordic og Aegean Airlines kan du betale kontant med euro og med danske, svenske eller norske kroner. Du kan også betale med VISA og MasterCard.

Norwegian foretrækker at du betaler med kort om bord, VISA eller MasterCard.

På SunExpress kan du betale med VISA og MasterCard.

Flyselskaber kan ændre sine betalingsregler på flyet uden at vi på Nazar får information. Vi anbefaler derfor at du selv læser gældende information på dit flyselskabs hjemmeside.


Bagage

Pakkerejse med charterfly

På alle charterrejser med Nazar, uanset flyselskab, er håndbagage i henhold til det respektive flyselskabs vægt og størrelsesgrænse inkluderet, mens indchecket bagage (også her gælder det respektive flyselskabs vægt og størrelsesregler) er et tilvalg mod betaling. På den måde kan du som rejsende vælge, hvad der passer bedst til dig, og hvor meget du vil betale.

Pakkerejser Holiday Collection, Nazar Collection, Premium Collection, Value Collection: 250 kr. per bagage.
Uspecificerde rejser og Lucky 3/4/5/Pegasos: 300 kr. per bagage.
Tilkøb i lufthavnene i Norden: 400 kr. per bagage.
Tilkøb på destinationen: flyselskabets regler gælder. 
 

Husk også, at hvis to rejsende – begge har valgt at tilkøbe bagage- ønsker at pakke i samme kuffert så må denne max. Veje 32kg (på nær for Norwegian og TUIfly Nordic – se nedenfor). Eventuel bagage overvægt betales direkte til flyselskabet.

Barnevogne skal klappes sammen og pakkes i særlige beskyttelsesposer, som for det meste findes i lufthavnen (i nogle lufthavne mod betaling). Vi anbefaler kunder med klapvogn/barnevogn, at man anvender Airshells, eller lignende produkter for at mindste risikoen for skader på bagagen. Bemærk at nogle flyselskaber kræver, at man anvender Airshells eller lignende produkter for, at en skadet klapvogn/barnevogn kan erstattes.

Fjern skrøbelige dele der let tager skade såsom hjul og kalecher. Vær opmærksom på at vognen transporteres i flyets lastrum sammen med anden bagage. Vi anbefaler altid at du tegner en rejseforsikring hvis du rejser med barne- eller klapvogn eftersom flyselskaberne kun udbetaler gæsterne begrænsede erstatninger for bortkommen eller beskadiget bagage.

Skarpe genstande såsom f.eks. sakse, knive og neglefile må ikke medbringes i håndbagagen. Du må tage en begrænset mængde væske med gennem sikkerhedskontrollen.

*Rejser du på en pakkerejse med rutefly – se venligst længere nede i dette stykke.

 

Aegean Airlines

Maksimalmål på håndbagage: 55 x 40 x 23 cm (1 håndbagage per person)
Maks. antal kilo for håndbagage: 8 kilo per person
Indtjekket bagage: Maks. 23 kilo per person (inklusive håndbagage)
Barnevogn: Gratis at medbringe
Spædbørn: Børn under 2 år har lov til at medbringe håndbagage som vejer optil 6 kilo
Ekstra bagage og specialbagage: Bestilles og betales før afrejse direkte hos flyselskabet. Klik her for at komme videre. 


Freebird Airlines

Maksimalmål på håndbagage: 55 x 40 x 20 cm (ét styk håndbagage per person)
Maks. antal kilo for håndbagage: 8 kilo per person
Indtjekket bagage: Maks. 20 kilo per person
Barnevogn: Gratis at medbringe
Spædbørn: Børn under 2 år kan indtjekke 10 kilo per person (ej håndbagage)
Ekstra bagage og specialbagage: Bestilles og betales før afrejse direkte hos flyselskabet. Klik her for at komme videre. Her er en guide og god information, som vi  anbefaler dig at læse 


Jettime

Maksimalmål på håndbagage: 55 x 40 x 20 cm (ét styk håndbagage per person)
Maks. antal kilo for håndbagage: 5 kilo per person
Indtjekket bagage: Maks. 20 kilo per person (inklusive håndbagage)
Barnevogn: Medtages uden ekstra omkostninger. Læs mere her om hvordan vognen skal pakkes. 
Spædbørn: Børn under 2 år kan indtjekke 10 kilo per person og håndbagage som vejer maks. 5 kilo
Ekstra bagage og specialbagage: Bestilles og betales før afrejse direkte hos flyselskabet. Klik her for at komme videre.  


Norwegian

Maksimal mål på håndbagage: 55 x 40 x 23 (1 håndbagage per person)
Maks. antal kilo for håndbagage: 10 kilo per person
Indtjekket bagage: Maks 23 kilo per person. Bemærk at selv om to rejsende vælger at pakke i én og samme kuffert, må den stadig kun veje maks. 23 kilo.
Barnevogn: Gratis at medbringe. 
Spædbarn: Børn under 2 år kan indtjekke 5 kilo per person (ikke håndbagage)
Ekstra bagage og specialbagage: Bestilles og betales før afrejse direkte hos flyselskabet. Klik her for at komme videre.  


SunExpress

Maksimalmål på håndbagage: 55 x 40 x 20 cm (ét styk håndbagage per person)
Maks. antal kilo for håndbagage: 8 kilo per person
Indtjekket bagage: Maks. 20 kilo per person
Barnevogn: Gratis at medbringe for børn mellem 0-23 måneder
Spædbørn: Børn under 2 år kan indtjekke 20 kilo per person (ej håndbagage)
Ekstra bagage og specialbagage: Bestille og betales før afrejse direkte hos flyselskabet. Klik her for at komme videre. Her er en guide og god information, som vi  anbefaler dig at læse 


TUIfly Nordic

Maksimalmål på håndbagage: 55 x 40 x 23 cm (ét styk håndbagage per person)
Maks. antal kilo for håndbagage: 5 kilo per person
Indtjekket bagage: Maks. 20 kilo per person (inklusive håndbagage). Bemærk at selv om to eller flere rejsende vælger at pakke i én og samme kuffert, må den kun veje maks. 20 kilo.
Barnevogn: Gratis at medbringe
Spædbørn: Børn under 2 år kan indtjekke 10 kilo per person (ej håndbagage)
Ekstra bagage og specialbagage: Bestille og betales før afrejse direkte hos flyselskabet. Klik her for at komme videre.

Pakkerejser med rutefly

Flyselskabernes regler kan være forskellige for pakkerejser med rutefly. Vægtbegrænsningerne kan være forskellige. Iblandt er bagage et frivilligt tilvalg, iblandt indgår det i rejsen. For mere information om hvad som er gældende henviser vi til flyselskabets egen hjemmeside.


Indtjekning

Vi anbefaler at du er i afrejselufthavnen senest 2,5 timer før afrejse. Hvis du flyver med Freebird Airlines eller SunExpress, åbner check-in skrankerne 3 timer før afgang og lukker 1 time før. På skærmene i afgangshallen kan du se hvor du skal tjekke ind. Husk at medbringe dit pas og ha dit rejsebevis til rådighet.

For rejser med SunExpress gælder online check-in, som er gratis. Hvis du ønsker at tjekke ind ved en bemandet indtjekningsskranke, koster det €5 per person per vej (oplysninger om danske kroner mangler i øjeblikket). Online check-in kan foretages her (Check-In og Tour Operator). Du kan tjekke ind fra 36 – 4,5 timer før afgang. Bemærk venligst, at online check-in skal ske for rejser både til og fra destinationen.

Her er en guide og god information, som vi anbefaler dig at læse.

Du tjekker ind online hjemmefra, inden du kommer til lufthavnen. Det er ikke muligt at tjekke ind via automaterne i lufthavnen.
Hvis du har tjekket ind online, kan du efterlade din bagage direkte ved SunExpress bag drop.

Læs mere på SunExpress hjemmeside.

Ruteflybilletter – et personligt værdidokument.

En del af vores rejser gennemføres af rutefly. Dette betyder at man kan rejse ud på sit pas hvis man ikke har billet med sig. Billetten kan udskrives fra min Rejse – siden. Hovedrejsende er ansvarlig for at være tilgængelig på det telefonnummer eller den e-mail-adresse som er opgivet til Nazar, for eventuelle vigtige meddelelser.

Den elektroniske billet er et personligt værdigdokument. Det er nødvendigt at navn stemmer overens med oplysningerne i passet. Ombordstigning og indrejse kan nægtes såfremt oplysningerne ikke stemmer overens.

Tilslutninger

Hvis du har bestilt tilslutningstransport (eksempelvis indrigsfly, tog eller bus) skal der være mindst 4 timer mellem flyvning og tilslutning. Om vinteren og hvis man rejser i højtider bør du have til eftertanke at der kan behøves større marginal vi anbefaler dig derfor at have mere end 4 timer marginal. Vi anbefaler også at du køber ombookingsbare billetter så du kan ombooke dem ved eventuelle flyforsinkelser. Vi anbefaler desuden at øvrige arrangementer er af- og ombookingsbare.


Regler for gravide

Hvis du venter tvillinger, trillinger etc. gælder andre regler end dem, der er beskrevet nedenfor, og det gælder for samtlige flyselskaber. Kontakt vores kundeservice eller info@nazar.dk for at få mere information.

Uanset hvilken graviditetsuge du er i kan indtjekningspersonalet forlange, at du fremviser en såkaldt ”fit to fly”-erklæring. Dette gælder for samtlige flyselskaber. Prisen for en sådan erklæring betales af gæsten selv.

Bemærk at nedenstående regler for antal uger gælder for både ud- og hjemrejse. Hvis der f.eks. står, at den gravide ikke må flyve efter 35. graviditetsuge, så gælder det også for hjemrejsen. 

Aegean Airlines

Til og med graviditetsuge 35 kan du rejse på flyvninger indenfor Europa. Observér at hjemrejsen også skal være indenfor denne periode. Vi anbefaler kraftigt at du medbringer en lægeerklæring på engelsk, som du kan fremvise ved indtjekningen og som bekræfter, at du må flyve. Det skal fremgå hvor langt du er henne i graviditeten på både ud- og hjemrejsedatoen.

Freebird Airlines

Mellem uge 0 og 27 gælder ingen særskilte restriktioner, men vi anbefaler at flyselskabet ved indtjekningen informeres om graviditeten, og du skal kunne fremvise en lægeerklæring som på engelsk bekræfter, at du må flyve. Der skal desuden fremgå hvor langt du er henne i graviditeten på både ud- og hjemrejsedatoen.

Mellem 28. og 35. graviditetsuge skal du kunne fremvise føromtalte erklæring ved indtjekningen.

Efter den 36. graviditetsuge er det ikke tilladt at flyve.

Bemærk, at lægeerklæringen skal være på engelsk samt højst 15 dage gammel.

SunExpress

Mellem uge 0 og 36 gælder ingen særskilte restriktioner, men vi anbefaler at flyselskabet ved indtjekningen informeres om graviditeten

Efter den 36. graviditetsuge er det ikke tilladt at flyve. 

For dig som rejser med følgende flyselskaber henviser vi til det respektive flyselskabs egen hjemmeside for at læse om deres regler:

Jettime
TUIfly Nordic
SAS Charter
Norwegian


Flyforsinkelser

Selvom flyforsinkelser kun forekommer relativt sjældent, så kan dårligt vejr i afrejse- eller ankomstlufthavnen, tekniske omstændigheder eller noget helt tredje forårsage større eller mindre forsinkelser. Hvis denne situation opstår, så vil Nazars personale i samarbejde med flyselskabet gøre hvad de kan for at ventetiden skal blive så behagelig som muligt for dig og dine medrejsende. 

Du kan ikke regne med at få erstatning hvis du kommer for sent til videre tilslutning, ej heller for taxi- og busrejser, for overnatning på hotel eller for omkostninger til telefonsamtaler til pårørende. I disse tilfælde anbefaler vi dig at kontakte dit forsikringsselskab.


Kørestol på flyet

Der er plads til et begrænset antal kørestole ombord på flyet. Information om kørestol gives til vores kundeservice ved bookning af rejsen og senest 48 timer før afrejse. Hvis Nazar ikke er blevet informeret om at du ønsker at medbringe en kørestol på flyet, så kan kørestolen blive afvist ved indtjekningen.


Flyselskaber


Aegean Airlines

Aegean Airlines er Grækenlands største flyselskab.  Aegean blev grundlagt i 1999 og er medlem af Star Alliance siden juni 2010. aegeanair.com 

Kontaktoplysninger:
Telefon: +30 210 3550 300


Freebird Airlines

Freebird Airlines er et tyrkisk flyselskab, der har specialiseret sig i chartertrafik. Selskabet blev grundlagt i 2001 og har samarbejdet med Nazar siden 2004. Selskabet har en ny og moderne flåde bestående af bekvemme fly af typen Airbus 320 og Airbus 321. freebirdairlines.com

Kontaktoplysninger:
Telefon: +90 242 349 57 47
E-post: customerservices@freebirdairlines.com 

 
Jettime

Jettime er et dansk flyselskab som startede sin virksomhed i 2020. Jettimes fly er af typen Boeing 737-700 og 737-800. jettime.dk

Kontaktoplysninger:
Telefon: 32 46 73 17
E-post: customerservices@jettime.com

 

Norwegian

Norwegian, et norsk flyselskab grundlagt i 1993, flyver både indenrigs og udenrigs. Norwegian er Nordens største lavprisselskab og har cirka 45 % af markedet i Norge. norwegian.dk

Kontaktoplysninger:
Telefon: +45 70 80 78 80

 

SunExpress

Sunexpress er et tyrkisk flyselskab som stiftedes i oktober 1989 og det er et datterselskab til Turkish Airlines og Lufthansa. Sunexpress har en af Europas mest mederne flåder bestående af typen Boeing 737-800s. sunexpress.com

Kontaktoplysnigner:
Telefon: +31 970 102 69 797


TUIfly Nordic

TUIfly Nordic indgår i TUI Airlines, der er i verdens største gruppe af charterflyselskaber. Denne gruppe omfatter desuden TUI Airways i England, TUIfly i Tyskland, Jetairfly i Belgien, Corsairfly i Frankrig og Arkefly i Holland. Den kombinerede flyflåde for TUI Airlines består af omkring 150 fly, hovedsageligt Boeing 737-800 og Boeing 757-200. tuiflynordic.dk 

Kontaktoplysninger:
Telefon: +46 08 580 972 37


Mad og drikke på flyet (pakkerejse med charterfly)

Flymåltidet er ikke inkluderet i rejsens pris, men skal bestilles senest tre dage inden afrejse. Hvis du ønsker specialretter (vegetarretter o.lign.), skal dette også bestilles senest tre dage inden afrejse.Vær opmærksom på at drikkevarer koster extra og betales i flyet ved bestilling.

Mad på flyet serveres i form af et lettere måltid som kan være kold. Dette koster 229 kr. per voksen og 119 kr. for børn fra 2 år til og med 11 år tur/retur. Man kan ikke forudbestille mad børn under 2 år.

Skal du du flyve med SunExpress, skal måltid på flyet førbestilles via deres hjemmeside, senest 36 timer inden afrejse.

Det er ikke tilladt at medbringe egen mad om bord på flyet. Dette er bl.a. for at minimere rengøringen, for at kunne kontrollere mængden af affald af hensyn til miljøet, og for at kunne minimere risici og vanskeligheder for personer med allergiske problemer. Vi kan ikke garantere, at vores flyvninger er fri for nødder. Nødder kan forekomme i maden eller bringes om bord af andre passagerer.

Ved bookinger, som gøres senere end tre dage inden afrejse, kan vi ikke garantere mad om bord, men vi vil gøre vores bedste for at arrangere dette. 

Vil du tilføje mad på flyet til din eksisterende bestilling? Gå til Min rejse eller kontakt vores Holiday Center.

Nyhed!
Nu tilbyder Jettime endnu flere måltider ombord. Udover de større måltider, kan du vælge at købe til et lettere måltid, snacks eller et superiormåltid. Læs mere på Jettimes hjemmeside.
Måltiderne Superior, Quick og Light skal bestilles via vores Holiday Center på 70 80 80 60 eller via info@nazar.dk efter du bestiller din rejse. Øvrige måltider kan du bestille samtidig som du bestiller rejsen.

Har du booket pakkerejse med rutefly kan du på de fleste rejser indenfor Europa købe snacks eller mindre måltider ombord på flyet uden at forudbestille.


Taxfree

Charterrejse og taxfree hører sammen! 

De fleste af os elsker at købe taxfree når vi skal på ferie. Nedenfor kan du læse mere om hvordan du kan bestille taxfreevarer; det varierer nemlig fra flyselskab til flyselskab.

Har du booket pakkerejse med rutefly findes der iblandt taxfree ombord men ikke til forudbestilling. Udvalget kan variere mellem flyselskaberne, og du kan se, hvad der tilbydes på dit fly ved at logge på din rejse på flyselskabets egen hjemmeside. 

Aegean Airlines

Aegean Airlines forhandler ikke taxfree varer. 

Freebird Airlines

Freebird Airlines forhandler ikke taxfree varer. 

Jettime

Når du flyer med Jettime kan for forudbestille tax-free varer både for ud- og hjemrejsen. Bestillingen kan gøres 30-5 dage inden afrejse for både ud- og hjemrejsen. For præcis information og for at bestille varer skal du logge ind i shoppen, gennem at klikke her. Ombord på flyet findes et begrænset udvalg af tax-free varer.

Norwegian

Når du flyver med Norwegian er det ikke muligt, at forudbestille taxfree varer ved rejser inden for EU, og kun på udvalgte strækninger uden for EU. Hvis taxfree er tilgængeligt på din rejse, vil du få et taxfree katalog tilsendt, på den adresse som du har angivet ved bestillingen, ca. 3 uger inden afrejse. Bestillingen kan foretages 30-5 dage før afrejse til både ud- og hjemrejsen. For nøjagtig information, samt for bestilling af taxfree varer, kan du logge ind ved at klikke her. Ombord på flyet findes kun et begrænset udvalg af taxfree-varer. 

SunExpress

SunExpress forhandler ikke taxfree varer. 

TUIfly Nordic

Når du flyver med TUIfly Nordic kan du forudbestille taxfree-varer til både ud- og hjemrejse. Det er nemmest at afgive bestillingen af taxfreevarer via TUIfly Nordics hjemmeside 30-5 dage før afrejse. Klik her for at komme videre til bestillingen. Ombord på flyet findes et lille og begrænset udvalg af taxfreevarer.

Vi vil gerne gøre dig opmærksom på, at når du forudbestiller taxfreevarer eller køber produkter direkte ombord på flyet, så er dette en aftale der er indgået mellem dig og flyselskabet. Nazar påtager sig intet ansvar for forhåndsbestilling eller salg af taxfreevarer. Hvis der opstår fejl i forbindelse med køb af taxfreevarer beder vi dig venligst kontakte flyselskabet direkte.
 

Spørgsmål vedr. told

Hvis du vil vide hvor meget du må handle toldfrit, når du har været ude at rejse, anbefaler vi at du kigger på Told og Skats hjemmeside.

Rejser inden for EU

Rejser uden for EU


Siddepladser og tilvalg på flyet

Når du flyver med Nazars charterfly kan du, på de fleste af vores flyvninger, forudbestille siddepladser på flyet. På visse flyvninger er det desuden muligt at forudbestille andre tilvalgstjenester. For information om de respektive flyselskaber - læs mere her.

Har du booket en pakkerejse med rutefly har du på en del flyvninger mulighed for at forudbestille pladser ombord med en afgift. Oftest kan du også vælge siddepladser gratis når du chekker ind. Du logger ind på din rejse på flyets egen hjemmeside for at se hvad som gælder. Ditt referansenummer finner du ved flytidsinformasjonen på ditt reisebevis.